maandag 3 augustus 2015

Perspectief

'Ik heb echt hulp nodig of ik word gek. We leven in één kamer: mijn vrouw, mijn kinderen en mijn schoonouders. We zijn enorm gespannen en hebben voortdurend ruzie. De kamer is een hel.'

'Beloof je om alles te doen wat ik zeg?' antwoordt de Zen-meester ernstig.
'Jazeker, ik zal echt doen wat je zegt', antwoordde de man wanhopig.

'Heel goed', zei de Zen-meester.
'Hoeveel dieren heb je?'
'Een koe, een geit en zes kippen.'

'Neem ze allemaal in de kleine ruimte waarin jullie leven. Kom dan terug na één week.'

De leerling was geschrokken. Maar ja, hij had beloofd te gehoorzamen. Dus nam hij de dieren in huis. Een week later ging hij terug naar de Zen-meester. De man klaagde. 'Ik ben een nerveus wrak. Het vuil, de stank, we zijn allemaal op de rand van waanzin.'

'Ga terug', zei de Zen-meester, 'en zet de dieren buiten.'
De man rende de hele weg naar huis en deed met plezier wat de Zen-meester gezegd had.

De volgende dag ging hij terug naar de Zen-meester. Zijn ogen fonkelden van blijdschap. 'Hoe fijn is het leven. De dieren zijn de deur uit. Het huis is een paradijs. Zo stil, zo schoon en zo ruim…'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten